Bilglede av de sjeldne

Nordvik Car Bodø fikk sjelden perle inn for behandling med Drop Off

Belair4

Denne uken har Nordvik Car Bodø ved avdelingsleder Anders Bendiksen hatt storfint besøk – nærmere bestemt av Paal Skaalsviks unike 1956 Chevrolet Bel Air. En bil med en historie, en sjel – og nå også en glans som matcher verdien. Hos Nordvik har bilen fått lakkorrigering og en keramisk lakkbeskyttelse med Drop Off Evolution Pro.

Det har vært en drøm å jobbe med denne bilen. – Vi er utrolig stolte over å ha fått muligheten til å behandle et kjøretøy som dette. Den er rett og slett unik.

Anders Bendiksen, Nordvik Car Bodø

Bel Air bodø 2
Belair bodø 1

Og det er ingen overdrivelse. Denne bilen finnes det bare én av i hele verden. Så spesiell er den at den ble fraktet over Atlanteren for å delta på selveste Grand National Roadster Show – "Home of America’s Most Beautiful Roadsters" – i Los Angeles.

Bel air 6
Belair 5

En bil, en drøm – og 2 000 timer

Historien bak denne 1956 Chevrolet Bel Air er like fascinerende som bilen selv. Skaalsvik kjøpte bilen for første gang allerede i 1986, men solgte den året etter. Flere år og mange biler senere fikk han muligheten til å kjøpe tilbake den originale karosserien – helt rustfri og uten skader.

– Målet var å bygge en "NY" 56 Chevy som så klassisk ut, kunne kjøre i 200 km/t og kun trengte vanlig service i 20 år, forteller Skaalsvik.

Etter flere års planlegging ble byggingen satt i gang i 2004, med mål om å fullføre prosjektet til bilens 50-årsjubileum i 2006. Alt er bygget fra bunnen av, med kun nye deler – inkludert LS1 Corvette-motor, T56 6-trinns girkasse og Dana 44 bakaksel.

Resultatet? En rå og kompromissløs kombinasjon av amerikansk nostalgi og moderne ytelse. Totalt har Skaalsvik brukt mellom 1 500 og 2 000 arbeidstimer på bilen, og det synes.

En ekte "drivers car"

Det er lett å tro at en sånn bil er bygget for utstilling og garasjeoppbevaring. Men for Skaalsvik handler det om kjøreglede – ekte, ufiltrert bilglede.

– Jeg kjører ofte 8–10 000 km i løpet av fire sommermåneder, sier han. – Første turen med bilen var 350 mil.

Dette er ikke bare en bil, det er et rullende kunstverk som tåler å brukes – og blir vakrere for hvert år som går, spesielt med riktig vedlikehold


Bel Air3
Belair2

Fakta om Chevrolet Bel Air 1956-modell

Modellnavn: Chevrolet Bel Air
Produksjonsår: 1956
Karosserityper: 2-dørs hardtop, 4-dørs sedan, stasjonsvogn (Nomad), cabriolet m.fl.
Motoralternativer:

  • R6 (inline-6)

  • V8 (265 cid) – valgfritt med opptil 225 hk i Corvette-utførelse
    Gir: Manuell 3-trinns / Automatisk Powerglide
    Designendringer fra 1955:

  • Ny grill i full bredde

  • Mer klassisk front – mindre Ferrari-inspirert

  • Tofarget lakkdesign med "speedline"-profil

  • Skjulte bensinpåfylling bak venstre baklys
    Spesialutgaver:

  • "Sport Sedan" (4-dørs hardtop uten stolper)

  • Nomad stasjonsvogn – kun 7 886 produsert
    Pris i 1956: Fra ca. 2 025 USD
    Produksjon: Over 103 000 Sport Sedans alene
    Kuriosa:

  • Regnsensor for automatisk tak (kun annonsert, trolig aldri levert)

  • Sikkerhetsbelter var ekstrautstyr – kun 7,4 % bestilte dette

  • En Bel Air satte rekord på Pikes Peak med spesialutgave utviklet av Zora Arkus-Duntov

Bilglede som varer

Paal Skaalsviks Bel Air har allerede rukket å bli omtalt i bilmagasiner over hele verden, inkludert seks sider i amerikanske Classic Chevy og hederlig omtale i Sverige, der den ble kalt "det mest ekstreme som er bygd på denne siden av Atlanteren".

Men det viktigste for både eieren og de som har vært med på reisen, som Nordvik Car Bodø, er å bevare det unike uttrykket, den klassiske linjeføringen og den kompromissløse kvaliteten. Med Drop Off Evolution Pro er bilen rustet for mange år med høyglans og kjøreglede – akkurat slik det var tenkt.

Bel Air7